Een ARDF kaart maken?

ARDF of FoxOring?

Deze keuze is vaak afhankelijk van het ter beschikking hebben of gestelde ARDF materiaal en de locatie.
Voor alle types van wedstrijden is zowel 2m als 80m band een optie, ook hier weer welk materiaal is er beschikbaar!
Voor de locatie kies je het best voor een bosrijke omgeving of recreatiepark, hoe meer vegetatie des te beter.
Voor foxOring kan een stedelijke omgeving ook goed dienst doen.

Stap 1: We gebruiken Oomap

Op internationale wedstrijden krijg je hele mooie kaarten met de verschillende vegetatie en hoogtelijnen. Het maken van deze kaarten kost veel tijd en kennis van het terrein en tekensoftware. Het is dan ook niet te verwonderen dat lokale trainingen of wedstrijden doorgaan met iets eenvoudigere kaarten.

De kaarten die gebruikt kunnen worden moeten een aantal zaken bevatten, de paden dienen er goed en juist op te staan, tevens is de schaal van de kaart belangrijk dus ook die moet aanwezig zijn alsook een noordpijl.

Gelukkig is hiervoor een gratis en zeer goede oplossing ter beschikking jammer genoeg zonder hoogtelijnen! Hoogtelijnen zijn in het platte Vlaanderen niet zo belangrijk. Oeff

De meeste organisatoren gebruiken dan ook Oomap: https://oomap.co.uk/global/
Dit is gratis dus het heeft zo ook zijn beperkingen maar het resultaat is meer dan goed.

Open de website https://oomap.co.uk/global/ en scroll naar de plaats waar je moet zijn.
(Dit is een van de beperkingen, je kunt geen plaatsnaam ingeven?)
Schrik niet op een bepaald moment verandert de layout van de kaart!

plattegrond voor het inzoomenplattegrond na het inzoomen
Plattegrond voor het inzoomen links en na rechts

Stap 2: Zoek en scroll naar het gewenste terrein

Blijf inzoomen tot je het gewenste terrein mooi in beeld hebt.
Heb je de gewenste omgeving mooi in beeld klik dan op het kaarttype “PseudO”.

Waarom PseudO kiezen?
Alles wat bos is wordt wit, maar de PseudO versie heeft ook meer detail kijk maar naar de gebouwen!

plattegrond in street oplattegrond in pseudO
Het verschil tussen links StreetO en rechts PseudO

Stap 3: Aanpassen schaal

Je kunt ook de schaal aanpassen, alsook het formaat A4 en Portrait of Landscape. Standaard wordt A4 genomen, de schaal is afhankelijk van de grote van het terrein.
Als je je keuze hebt gemaakt (er verandert nu nog niets) dan plaats je de pointer van je muis op het middelpunt van je bos. Het kader dat nu verschijnt is het blad dat je straks kunt downloaden en afprinten. Ook nu kun je de schaal nog aanpassen!

Valt het bos niet binnen het kader dan moet je de schaal het formaat of de ligging aanpassen!

Wil je het middelpunt verplaatsen…dat gaat niet, dan moet je de op de knop “Delete Sheet” drukken. De kaart is dan weg en je kunt een nieuw middelpunt aanklikken.

Stap 4: Zet de start op de kaart

Hoe plaats je de start op de kaart?

Ga met pointer van je muis precies op de locatie staan van de start en klik met de linkermuisknop, je krijgt dan de onderstaande pop-up te zien.

Klik op Start/Finish

De startplaats en je aankomst plaats staan nu gemarkeerd op de kaart. De betekend dat je geen apart symbool hebt voor de aankomst, dit is soms een nadeel, maar het is gratis!

Stap 5: Opslaan en afdrukken

Opslaan en afdrukken

Voor ARDF is je kaart nu helemaal klaar enkel nog opslaan en afdrukken.
Zie het kader rechtsboven, klik op het potlood om de naam van de kaart aan te passen.
Denk hierbij aan de datum, het type van wedstrijd bvb 2m ARDF en de locatie.

Geef je kaart de juiste titel, datum … in het kader rechtsboven

Daarna kunnen we opslaan, de benodigde knoppen staan ook rechtsboven op je scherm. Voorlopig staat enkel “Save en get PDF map” actief!

Nadat je de kaart hebt opgeslagen als PDF worden de knoppen zoals JPG en JGW actief. Druk op JPG om je kaart eventueel als afbeelding op te slaan.

Stap 6: De unieke map code

Als alles goed is gegaan zou je kaart er nu zo kunnen zien.

Linkboven staat de titel, rechtsboven staat de schaal en windroos.
Rechtsonder staat de Map ID. Deze code is uniek en hiermee kun je ten alle tijde deze kaart oproepen in Oomap, en dat is handig.

De unieke code rechtsonder: 63d16b6cdb2d3 kun je op de website https://oomap.co.uk/global/ ingeven en zo kom je op de originele plattegrond. (dit is het juiste pad: https://oomap.co.uk/global/#/63d16b6cdb2d3/oterrain_global/14/4.2151/50.9998/)

Stap 7: Extra voor FoxOring

Een kaart voor FoxOring maken

Voor FoxOring kun je bovenstaande stappen volgen, de laatste stap die je extra dient te nemen is het plaatsen van de cirkeltjes waarin de bakens zijn te horen.
Het is niet de bedoeling dat je de cirkeltjes op de juiste plaats van het baken zet, dit zou het zoeken wel heel gemakkelijk maken. Neen je plaatst het cirkeltje in de buurt van het baken, De regel is, dat je het baken kunt horen in het centrum van het cirkeltje. De meeste foxOring bakens sturen een laag vermogen uit zodat het hoorbaar is in een straal van 50m.

Plaatsen van de foxOring bakens op de kaart

Ga met de pointer van de muis op de plaats staan waar je een cirkeltje wilt plaatsen en klik op de linkermuisknop.
Je krijgt dan onderstaande pop-up

klik op het icon “Control” en geef het nummer in van het baken.
Klik OK

Je eerste baken staat nu op de kaart, proficiat. De andere kun je op dezelfde wijze op de kaart zetten.

Aanpassingen:

Wil je later nog aanpassingen doen dan kan dat doen via de tabelletje dat rechts wordt aangemaakt. Dit bevat alle bakens die je zonet hebt aangemaakt. Aanpassingen kun je doen door op het potlood symbool te klikken.

Klik nu op het potloodje van het baken dat je wilt aanpassen, of klik op het vuilbakje om het baken te verwijderen.

Het verplaatsen van de cirkel kan niet! Je dient het cirkeltje dan eerst te verwijderen en daarna een nieuwe zetten op de plaats waar je het wel wil.

“Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.”
– Albert Einstein –